Sabtu, 28 Februari 2009

dendam DIA masih membara...


salahkah aku..?
nasib malang dan kisah duka belum bisa meninggalkan aku...

tidak cukup dengan 'kejutan2' kelmarin, aku kini 'dihentam' lagi semalam..
dalam pukul 1.31 ptg, bertandang 1 mesej dalam 'inb0x' handph0neku..
len yang ditunggu...len pulak yang mengganggu..
musykil juga aku bila tertera message fr0m : " DIA "
waa~
s0lan n salah apa pulak kali ni..??!

DIA : Ada hati nk mgadu2 kt R..bla bla bla...bla bla bla..bla bla bla..jgn ggu R lg!
[ tak sampai hati aku nak mengaibkan penghantar mesej ni..ujung dan pangkal mesej je aku sertakan..]

sebijat2 aku c0py mesej teks ni kecuali 'R' aku letak sebagai ganti nama sebenar abg..
geram..kecewa..sedih..marah..hairan..pelik..bla bla bla...terus bertandang dalam hati aku..
tidak semena2 satu persatu air mataku gugur membasahi screen handph0neku...
aku sedari...kesedihan sedang merajai hatiku..pasti..!!
aku akui..perasaanku bercampur gaul dek kandungan mesej yang aku terima tadi..

sejak kelmarin, aku cuba berlagak baik dengan mempamerkan akhlak yang baik semasa membalas mesej yang kandungannya menyebelahi mereka berdua..
aku k0rbankan segala kekecewaan diri dengan membalas baik2 kepada yang bertanya..
tapi semalam..DIA sudah melampaui batas..!!
tanpa usul periksa...
tanpa budi bahasa...
tanpa memikirkan maruah diri...
tanpa menghormati hak peribadi aku...
DIA tanpa segan silu memberi AMARAN kepada aku..!!
[ mungkin DIA sudah tak ambil pusing sekiranya aku adukan perkara ini kepada abg R..dan surely aku tak kan adukan sebab aku tau abg R pasti membela DIA..]

ku fikir...
mesti abg R beritahu DIA aku yang ngadu pasal DIA...[ tak kesah p0n..!]
tapi aku musykil sangat2..apa yang abg R katakan sampai DIA berani2 bertindak drastik kepada aku semalam..??
seingatku..aku hanya mengadu kat abg R pasal seseorang ngaku jadi tunang abg R..
pas2 aku jadi em0 chatting dengan abg R sebab tak beritahu kelmarin waktu aku tanya pasal 'in relati0nship'...
aku banyak luahkan rasa ketidakpuasan hati sebab abg R tak cerita pasal 'relati0nship' mereka..malah...[ tak baik aku buka cerita lepas..]

tidak cukup aku dihentam kelmarin oleh 2 orang p0mpuan...semalam aku terima lagi AMARAN + 'PENGHINAAN'....mungkin..!

aku tidak terus membalas mesej DIA...
aku sedari kami sama2 berEMOsi..
salah seorang mesti mengalah...
lagip0n aku tengah busy balas mesej2 rakan2ku yang ingin meninggalkan negara tempat tumpah darah mereka..ada pula yang ingin bertunang dan lebih maju..ada yang nak cari + beli uma sebagai kediaman lepas nikah t...
tak dinafikan..aku punyai ramai kenalan yang lebih 'tua' dari um0ku..
[bukan usia menghalang jalinan persahabatan..]


dalam pukul 4.52 ptg...

aku balas : s0e jk sy ket'laluan.sy cm tny jk bnr dy de tng.jgn rsau.sy bru abis spm.x lyk ag b'tndk
mlebhi se0rg pljr n ank.dy dlu fasilitat0r wkt kem mtvsi kat sk ren (a) kmi.kt0rg bru cntct
sml 2 hr lps sjk sthn sep.bukn sbb dy laki2 sy nk gdik2 kat dy.sy jgk cntct fc len cam
k.has.sy x m'brukkn awk ttg pape pd dy.jz nk tau bt0l ke dy de tung.

dlm pukul 5.09 ptg...[ sambungan mesej atas..]

aku balas : klo sy pggl dy abg 4 sure sy kne pggl awk kakk @ sis.klo dy bruk2kn sy, sy x bleh wt
pape.jz sy mnt awk dgr dr 2 phk.sy x prnh diiktiraf s adk agkt dy.tap sy ttp pgg glrn
adk ikut usia kmi.klo awk kte sy 'sakit' sbb dy btau, awk ptut kte dy 'sakit' jgk.
nwy,x yah gad02.myb awk slh phm.sy tgh tggu rslt.sy x nk pkr ni wt hat sy x tng.
hrpn sy pd abg R agr doakn sy.sy hrp awk p0n sdia doakn sy.awk bleh pggl sy asy
klo msg ngn sy.assalamualaikum.


ni lah mesej2 yang aku balas..sebijat2 aku c0py dari 'outb0x' handph0neku sebelum aku delete sumenya..
bila baca balik, rasa cam aku tengah tulis surat nak hantar kat s0me0ne je..
aku p0n tak sangka aku balas mesej DIA yang satu 2 panjang menjela2..
tapi aku puas...asalkan mesej aku ni dapat redakan perg0lakan hubungan mereka...

walaup0n aku masih terkejut dan marah atas 'AMARAN' yang DIA lemparkan...
aku paham..DIA emosi..
DIA cuba pertahankan haknya..
aku h0rmati hubungan mereka...
aku tau kesakitan yang DIA rasai...
mungkin kerna aku pernah alami pengalaman yang lagi buruk dan teruk dalam perk0ngsian hidup rumah tangga 'abah dan mama'...
sebagai anak, aku rasai tempias perg0lakan tersebut malah lebih menyedihkan bila aku juga di'blame' sebagai pencetus pertelingkahan tersebut..

tapi...aku bersyukur..
dengan pengalaman pahit itu...
aku belajar menghargai setiap hubungan...
aku belajar untuk lebih rasi0nal dalam meleraikan perg0lakan abg R dan DIA...
walaup0n kelihatan sedikit beda situasinya...
dan walaup0n aku sedar aku sedang menghadapi krisis yang sama untuk kedua kalinya...

***balik pada cerita asal...***

mungkin..lepas aku katakan aku baru sahaja menghadapi SPM..DIA dapat relevankan hubungan aku dan abg R adalah kenalan lama...
hubungan antara pelajar dan ustaz...
hubungan antara adik dan abang...
hubungan antara sesama s0dara Islam...


NAUNGAN KASIH..
Jika sepasang kekasih
sering memadu rindu
atas ransangan nafsu
Kita pula berkasih atas
landasan ukhuwwahfillah
Bebas dari dorongan nafsu semata
Dinaungi kasih Pencipta...


" Dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, mereka berhimpun atau bertemu kerana Allah dan berpisah pun kerana Allah."
[ Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Malik, al-Tarmizi dan al-Nasa'i ]


kesedihan yang sedang menghimpit mengingatkan aku pada nasihat sahabatku :
" jangan terlalu gembira sangat ngan 'resp0nd' baik abg R kau tu...kang tak pasal2...hampehh!! kang abih banjir uma sewa aku..!! "


waa~
cam tau2 je si minah ni...
tapi ni lah hakikat hari2 yang aku sedang jalani...
rasi0nal jugak kata orang2 tua : " jangan suka2 sangat..kang ada yang berduka t.."
sejak akhir2 ni..sejak tarikh keputusan SPM dah nak dekat...
banyak peristiwa yang 'menyakitkan' daripada yang 'menyenangkan'...

cuak juga kalau amarah DIA membawa alamat buruk untuk....
waa~
takutnya....menggeletar pulak lutut aku bila pikir2 semula...

" Ya Allah....! Aku berlindung daripada kemurkaanMu..ampuni d0saku...berikanlah daku kekuatan untuk menghadapi sebarang kesulitan..permudahkanlah urusan kehidupanku...berikanlah daku kecemerlangan dalam keputusan peperiksaan SPM ku kelak... Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..! "
Amiiiinnn....



Persoalan..
  • apa yang dikatakan abg R tentang diriku pada DIA..?
  • apa yang DIA nak marah sangat..??
  • apa yang nak dikaitkan hubungan aku dan abg R dalam hubungan tunang mereka..??
  • adakah perhubungan yang baru terjalin selama 3 hari mampu mengganggu gugat hubungan DIA dan abg R..??
  • adakah DIA sedar bahawa DIA dan abg R sudah mengikat janji sehidup semati dalam hubungan pertunangan mereka seterusnya ke alam perkahwinan t..??!!
  • adakah aku layak diberi AMARAN KERAS sebegitu..?
  • atau adakah mereka berdua masih 'keliru' ketika sedang menyelami hati budi masing2..?
  • peliknya kalau aku dipersalahkan sedangkan aku baru muncul semula dalam hidup abg R 3 hari lepas tanpa sempat bercerita panjang..??

peristiwa yang pelikkkkk...........................


tapi..untuk pengakhiran simf0ni duka ini....ak harap kami bertiga mampu berbaik2...
dan yang paling penting aku dan DIA mampu...



mudah2an...









0 ulasan: