Khamis, 22 Januari 2009

BILA AL-QURAN MULA BERBICARA..

waktu engkau masih kanak2
engkau laksana kawan setiaku..
dgn whudu' aku kau sentuh
dlm keadaan suci aku kau pegang
aku kau junjung dan kau pelajari
aku kau baca dgn suara lirih ataupun keras setiap hari
setelah selesai engkau menciumku mesra

skrg engkau tlh dewasa
nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku
apakah aku bhn bacaan usang yg tinggal sejarah?
menurutmu mugkin aku bhn bacaan yg tidak menambah pengetahuanmu
atau menurutmu aku hny utk anak kecil yg belajar mengaji...
skrg aku tersimpan rapi sekali...
sehingga engkau lupa di mana aku tersimpan..
aku sudah engkau anggap sbg pengisi stormu.....

kadangkala aku dijadikan mas kahwin agar engkau dianggap bertaqwa..
atau aku kau buat penangkal utk menakuti iblis dan syaitan...
kini aku lbh byk tersingkir, dibiarkan dlm kesendirian, kesepian...

di dlm almari, di dlm laci aku kau pendamkan..

dulu...pagi2..surah2 yg ada pdku engkau baca beberapa halaman..
di wkt ptg aku kau baca beramai2 bersama2 temanmu di surau...

skrg..seawal pg, sambil minum kopi...kau baca surat khabar dhl...

wkt lapang kau baca buku karangan manusia..

sdg aku yg berisi ayat2 yg dtg drpd ALLAH AZZA WAJALLA..
engkau abaikan...dan engkau lupakan..

wkt berangkat kerja pun kadang engkau lupa baca pembuka surahku..bismillah...

di dlm perjlnn engkau lbh asyik menikmati muzik duniawi..
tdk ada kaset yg berisi ayat ALLAH di dlm keretamu...
spnjg perjlnn radiomu snts tertuju ke stesen radio kesukaanmu..
mengasyikkan...

di meja kerjamu tdk ada aku utk kau baca sblm kau mulai kerja...
di komputermu pun kau putar muzik favouritemu...
jrg sekali engkau putar ayat2ku...
emel teman2mu yg ada ayat2ku pun kau abaikan....
engkau terlalu sibuk dgn urusan duniamu..
benarlh dugaanku bhw engkau benar2 hampir melupaiku...

bila mlm tiba, engkau thn bersekang mata berjam2 di dpn tv...
menonton siaran televisyen..
di dpn komputer berjam2 engkau betah duduk...
hny skdr membaca berita murahan dgn gmbr sampah...
wkt pun cepat berlalu...
aku semakin kusam dlm lacimu..
mengumpul debu atau dimkn hama..

seingatku, awal ramadhan baru engkau membacaku kembali..
itupun hny beberapa lembar drku..
dgn suara dan lafaz tdk semerdu dhl..
engkau pun kini terangkak2 ketika membacaku..
atau ketika kematian saudara atau taulanmu..

bila engkau di kubur sendirian menunggu sampai kiamat tiba
engkau akan diperiksa oleh malaikat suruhan-Nya
apakah tv, radio, hiburan dan komputer dpt menolongmu?
yg pst ayat2 ALLAH yg ada pdku yg menolong kamu
itu jnji Tuhanmu, ALLAH S.W.T.

skrg engkau begitu enteng membuang wktmu..
setiap saat berlalu, dan akhirnya....
kubur yg setia menunggumu...
engkau pst kembali, kembali kpd Tuhanmu..

jika aku engkau baca selalu dan engkau hayati..
di kuburmu nnt aku akan dtg bersama pemuda gagah nan tampan
yg akan membantu engkau membela diri...
dlm perjlnn ke akhirat..

dan akulah, al -Quran, kitab sucimu..
yg snts setia menemani dan melindungimu..

peganglh aku kembali
bacalh aku kembali setiap hari...
krn ayat2 yg ada pdku adlh ayat2 yg suci..
yg berasal drpd ALLAH AZZA WAJALLA
Tuhan Yg Maha Pengasih dan Pemurah..
yg disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu..
keluarkan aku segera dr almarimu..lacimu...
tetakkan aku selalu dpn mejamu..
agar engkau selalu mengingati Tuhanmu..
sentuhlh aku kembali..

baca dan pelajari lagi aku..
setiap dtg pg, ptg dan mlm hari..walau secebis ayat..
spt dulu..wkt engkau masih kecil..di surau kampungmu yg damai..
jgn biar aku sendiri..
dlm bisu dan sepi...........



sedarlh teman...
sekiranya hal ini berlaku dlm hdpmu..
lekaslh kalian berubah kpd yg sepatutnya..
krn... " LIFE IS TOO SHORT..SO, 'ENJOY' EVERY MINUTE OF YOUR LIFE
OR ELSE YOU WILL REGRET........"

wallahhu 'alam...

0 ulasan: